|
Een schip van naam
De Rotterdamsche Lloyd bracht begin 1926 een statig passagiersschip in de vaart op Nederlands-Indië: de Indrapoera, genoemd naar een vulkaan op Sumatra. Het was het eerste Nederlandse motormailschip, aangedreven door machtige dieselmotoren. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog voer het schip met grote regelmaat op en neer naar de rijke kolonie in het Oosten. De vaart moest evenwel korte tijd worden onderbroken toen eind 1933 een felle brand het schip gedeeltelijk verwoestte. Daarna volgde een grondige restauratie. September 1940 kwam de Indrapoera als troepenschip in dienst van de geallieerden. In grijs tenue vervoerde zij ruim vijtigduizend man troepen. Na de oorlog bracht zij duizenden evacués vanuit Nederlands-Indië terug naar Holland. Op de uitreizen had zij Nederlandse soldaten, emigranten en burgers aan boord.
Om de Indrapoera na de soevereiniteitsoverdracht nog rendabel te kunnen exploiteren, verbouwde de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd haar eind 1948 tot vrachtschip met een zeer luxe accommodatie voor ongeveer honderd passagiers. Zo voer het schip tot medio 1956 onder Rotterdamse vlag. Daarna verkocht de Lloyd haar aan het buitenland. Eind 1953 werd zij in Italië gesloopt na 37 jaren in de vaart te zijn geweest. |
|
|
|
Titel |
Indrapoera |
|
Ondertitel |
Een schip van naam |
Auteur |
Frans Luidinga en Nico Guns |
Rubriek |
Maritieme geschiedenis |
Omvang |
624 Pagina's |
Formaat |
31,5 x 23,5 cm |
Uitvoering |
Gebonden, rijk geillustreerd |
Prijs |
€ 58,00 |
ISBN |
90 6881 097 9 |
Status |
Uitverkocht |
|
|