|
Schepen en zeevarenden 1783-1795
De ondergang in 1795 van de Verenigde Oostindische Compagnie, een multinational avant la lettre, heeft reeds veel pennen in beweging gezet. Slecht bestuur in patria mede door een inadequate boekhouding, slecht beheer in Aziƫ ten gevolge van grove corruptie van de VOC-dienaren, groeiende kosten van het bestuursapparaat overzee, een gebrekkige financiering en de Vierde Engelse Oorlog zijn als voornaamste oorzaken van de ondergang van de eens zo machtige handelsonderneming genoemd. Tot op heden zijn de maritieme aspecten van de ondergang onderbelicht gebleven. Toch vormde het scheepvaartbedrijf een wezenljk en belangrijk onderdeel van de VOC: de scheepvaart was de sleutel tot de handel en het maritieme bedrijf was tevens de grootste geldverslinder. In deze uitgave wordt de rol van de Compagnie als scheepsbouwer, reder en bevrachter geplaatst in de context van de ondergang van het bedrijf. Op verrassende manier wordt aangetoond hoe de VOC ondanks pogingen tot hervorming en bezuiniging in feite ten ondergang gedoemd was. |
|
|
|
Titel |
De nadagen van de VOC |
|
Ondertitel |
Schepen en zeevarenden 1783-1795 |
Auteur |
dr. Ingrid G. Dillo |
Rubriek |
Geschiedenis VOC/WIC |
Omvang |
304 Pagina's |
Formaat |
15 x 23 cm |
Uitvoering |
Paperback, geillustreerd |
Prijs |
€ 18,15 |
ISBN |
90 6707 296 6 |
Status |
Uitverkocht |
|
|